Facebook Twitter Pinterest

7 tips om lekker te slapen tijdens je zwangerschap

7 tips om lekker te slapen tijdens je zwangerschap

Je hoort het je collega ’s middags nog vertellen “slaap nog maar even lekker, als je baby er straks is, is het gedaan met de ongestoorde nachten en het uitslapen”. Niets liever wil je, maar het is 3 uur ’s nachts, jij hebt al 96 schapen geteld en je ligt nog steeds wakker. En dat terwijl je niets liever wilt dan lekker slapen! Daarom hebben wij een aantal tips voor je verzameld die je kunnen helpen om beter te slapen.

Investeer in een fijn voedingskussen

Hoewel je misschien (nog) niet van plan bent om borstvoeding te gaan geven, kan zo’n kussen juist nu erg fijn zijn. De meeste zwangere vrouwen slapen het liefste op hun zij, maar dit kan onprettig aanvoelen aan je buik en of bekken. Het kussen kan dan ondersteuning bieden. Ook wanneer je last hebt van gezwollen voeten kan zo’n kussen erg fijn zijn om onder je knieen of voeten te plaatsen. Bij de meeste kussens kussens kun je het volume aanpassen zodat deze perfect kan worden afgestemd op wat voor jou fijn is. Gebruik je het na de bevalling niet als borstvoedingskussen dan tover je het met deze handige hoes supersnel om tot lekker loungekussen voor je baby!

 

Yoga

Yoga oefeningen hebben op verschillende manieren een positief effect op je zwangere lijf. Allereerste helpen de ademhalingsoefeningen je bij een goede zuurstof- en bloedstoevoer naar die groeiende buik. Door een goede bloedstoevoer kunnen ook kwaaltjes als kramp in je benen worden verlicht. En minder kwaaltjes betekent ook makkelijker slapen! Daarnaast helpt het je in de voorbereiding op je bevalling en leer je te ontspannen, doen dus!


Kleding

Je lichaam verandert volop, dus de nachtkleding die je normaal gesproken droeg, kan nu best eens niet meer zo lekker zitten. Gelukkig is er volop nachtkleding te vinden die speciaal ontworpen is voor jouw zwangere lichaam. Zo weet je zeker dat deze nergens knelt en bovendien ook van goed ademend materiaal is gemaakt. De meeste zwangerschapspyjama’s zijn ook geschikt om te dragen tijdens je borstvoedingstijd. Makkelijk dus ook in je kraambed of tijdens de nachtvoedingen.

Vergeet ook je borsten niet, deze zullen, vooral in het eerste en laatste semester van je zwangerschap extra gevoelig zijn. Het kan dan fijn zijn om ook ’s nachts een speciale nachtbeha te dragen.


Lavendel

Misschien heb je voor je baby al van die heerlijke wasgel met lavendelgeur voor in het badje, dat helpt ze om makkelijker te slapen. Maar wat voor je baby geldt, geldt ook voor jou! Lavendel is een geur die je helpt te ontspannen. Omdat je jezelf misschien niet iedere avond lekker in bad laat zakken kun je ook werken met essentiele olien of geurkaarsen. Geen zin in kaarsen in je slaapkamer? Druppel dan een klein beetje lavendelolie op je hoofdkussen!

 

Massage

Een zwangerschap vraagt nogal wat van je lichaam. Daarom kan het fijn zijn om je spieren te helpen ontspannen door middel van massage. Je kunt dit zelf doen met behulp van een massage roller die je bij de natuurwinkel vind. Of verwen jezelf eens extra en boek een speciale zwangerschapsmassage, vaak wordt deze thuis gegeven zodat je daarna heerlijk op bed kunt blijven liggen. Natuurlijk kun je ook je partner lief aankijken, brengt meteen wat intieme momenten samen!

 

Thee

Niets zo ontspannend als je handen om een heerlijke kop dampende thee. Het verlicht spanningen en kan je vaak helpen kalmeren. Er zijn heel veel theesoorten die vrij zijn van cafeine die je veilig tijdens je zwangerschap kunt drinken. Rooibos en venkel helpen daarbij ook nog eens tegen maagzuur!


Maagzuur

Iets waar veel zwangere vrouwen last van hebben en waar je helaas niet altijd iets aan kunt doen. Toch zijn er wel een aantal zaken die je kunt doen om het te beperken.


Eet niet vlak voor je gaat slapen. Door je zwangerschapshormonen is je spijsvertering langzamer waardoor je maagzuur op kan spelen als je gaat liggen.


Eet meerdere kleine maaltijden gedurende de dag en vermijd scherp gekruid eten.


Mocht dit allemaal niet helpen; kan een pepermuntje of een hapje vanillevla verlichting brengen.

 
 

We hopen dat deze tips bijdragen aan een goede nachtrust! Heb jij ook een goede tip? We horen het graag!

 

Zwangerschapslingerie      Zwangerschapsbadmode     Zwangerschapsnachtmode 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
/* shopScript */
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »